Köpenhamnsguide/How to rock Copenhagen/Beste tipsen for byen

Jag har ju ännu inte berättat om min och Stinas spontanresa till Köpenhamn! Det var semester, man behöver inte åka längre bort för att det ska vara semester.

Vi turistade massor första dagen. Här är jag och massor av japaner vid Den Lille Havsfrue.




Och Stina på Kastellet! Vi var även vid Svenska Kyrkan, Botaniska trädgården, Statens Kunstmuseum och en tripp i Christiania. Yay, vad vi turistade!




Varje dag åt vi en pizza till frukost/lunch. Det här var den billigaste. I efterhand förstod man varför.




Kvällsmaten såg också likadan ut varje kväll på variationstemat vitt vin/rosé och pringles/vanliga chips. Vi var äckligt lyriska över att äta Pringles, det ser man här på Stinas min:




Vi bokade sängar i sovsal på ett underbart nytt hostel, Generator Hostel. Underbart eftersom när vi kom dit hade de gjort fel och vi fick ett private room istället. Hotellvistelse för 170 DKK/natten är inte helt fel. Vi var väldigt glada över detta.




Första kvällen både pubade och klubbade vi och träffade ett gäng glada fransmän som vi släpade runt hela stan eftersom Stina övertalade dem att hänga på för "she knows the best places in Copenhagen!" och syftade på mig. Visst har jag varit i Köpenhamn förut men de fick intrycket av att jag var värsta proffset. Något som kändes lite jobbigt när jag desperat försökte läsa av kartan i mörka gränder och "does she really know where we are?" "yes, yes, she knows this place well!"

Nu när vi kommer in på festbilder gör jag dem kanske lite mindre för att, ja, skämmas lite mindre.




Jag gjorde fiskminen...



...och vi lämnade ett fint avtryck efter oss på toaletten inne på min favoritbar...



...med mitt 300-kronors läppstift från Elizabeth Arden och inte mitt 25- kronors realäppstift som jag trodde.


Till min favoritbar (som jag efter tre år fortfarande inte vet vad den heter men den ligger på Rantzausgade på Nørrebro) kom vi även nästa kväll. Där är så trevligt sjabbigt! Såhär ser det ut där:








Andra kvällen träffade vi nya bästisar där.





Vi försökte bryta oss in i det kungliga slottet. Det gick sådär.





På dagarna såg vi ut såhär:





Minnena från kvällen före var alltid påtagliga. Stinas fötter från hennes nattvandring,



mitt armband efter nattligt pölseätande i cykeltaxi,



och diverse restauranger.




Det var sorgligt att åka hem...



... men vi kommer tillbaka!



KOMMENTARER:

1. Bilder hutlöst snodda från Stinas Facebook.

2. Det här är ett, trots längden, kraftigt censurerat inlägg. Jag lyckades att inte nämna att fransmännen trodde att vi var halvsystrar på mammas sida, 22 och 25 år och att vår mamma var schizofren konstnär, Stinas pappa rik men kärlekslös och min pappa fattig men med ett gott hjärta och att vi var i Köpenhamn för att söka inspiration för vår konst. Och att jag och Stina under en särskilt lång nattpromenad mellan olika pubar hade ett låtsat syskongnabb (skavande fadersrelationer). Eller att vi drack ganska mycket pastis. Eller att Stina letade efter vårt hostel en hel natt med bara nederdelen av kartan där det bara står reklam. Det var ju tur att jag lyckades hålla inlägget på en någorlunda städad nivå.


Kommentarer
Postat av: tant Stina

åhh och ändå så glömde du Åké! Fin resa, men ingen emot vad bröllopsresan kommer att bli!

2011-08-07 @ 01:47:41
Postat av: linnea

haha just det! alltför mycket att förtälja... åké! Jag längtar efter bröllopet, tänk, Normandie!

2011-08-07 @ 11:02:38
URL: http://fisknet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0